Harmadik nagyszabású darabját mutatja be a PTE Táncegyüttes. A 2012/2013-as tanév Pezsgő-Tánc-Emlékek és a 2013/2014-es tanév Meseszép… táncestjei után az Ásó, kapa és a nagykaland ősbemutatójára kerül sor május 2-án a Kodály Központban.
Ahogy a korábbiak, az Ásó, kapa és a nagykaland is ősbemutató, aminek megírását nemcsak a már meglévő táncos darabok kapcsán felmerülő jogdíjak indokolják, hanem a PTE Táncegyüttes különleges helyzete is: “Így a kezdetektől fogva egy kifejezetten a csapatunk számára írt forgatókönyvön törtük a fejünket, emberekben gondolkodtunk.” - mondja Bánkyné Perjés Beatrix, a Táncoló Egyetem, s egyben a Táncegyüttes főkoordinátora. Mivel a helyszín sem volt biztos, ráadásul esélyes, hogy a Meseszéphez hasonlóan Pécsen kívül is fellépjenek vele, a helyszín sem köthette meg a kezüket. “Ennek egyik hátránya az, hogy nem tudtunk fix díszletben gondolkodni, de az ehhez hasonló kihívások mindig kreatív megoldásokra sarkallnak minket. Talán többen tudják, hogy a Meseszép… előadásának hátterét is az egyik hallgató rajzolta anno. Az Ásó, kapa és a nagykaland esetében technikai újítással élünk majd: valós jeleneteket vetítünk, és használunk egy ún. videomapping technikát, melynek révén együtt él majd a vetítés és a színpad.
Ez a megoldás is kuriózumnak számít.”
- mondja Bánkyné Perjés Beatrix.
A két korábbi darabban játszók a PTE jelenlegi és volt hallgatói, a csapatból csak azok hiányoznak, akik a diplomájuk megszerzése után más városban találták meg a boldogulásukat. “A táncosaink nagyon lelkesek, igyekszünk a lehető legtöbbet kihozni a próbákból. Persze előfordulnak sérülések, és közelegnek a vizsgák is… azt el kell fogadnunk, hogy sosem fogunk tudni úgy dolgozni, mint egy hivatásos táncegyüttes - ők elsősorban hallgatók, így az első a tanulás. Még így is sok időt áldoznak a táncra. Például intenzíven próbáltunk a tavaszi szünet alatt is, noha a bemutató előtt is vannak más fellépéseink is.” - sorolja Bánkyné Perjés Beatrix.
Ahogy a Táncoló Egyetemnek sincs előképe sem, úgy a PTE Táncegyüttes egész estés előadásai is különlegesek. “Magyarországon biztos, hogy nincs ehhez hasonló produkció, és tudtommal külföldön is vagy kifejezetten egy tánctípusra koncentráló előadások vannak, vagy olyan helyen tartanak a mieinkhez hasonló bemutatókat, ahol a táncoktatás szerves része az adott felsőoktatási intézmény oktatási portfóliójának.
Nem tudok arról, hogy máshol lenne ehhez hasonló, az előképzettséggel rendelkező hallgatókból verbuvált, hobbi szinten táncoló csoportra építő táncos bemutató.”
- jelenti ki Bánkyné Perjés Beatrix, aki Szuhán-Glass Beátával és Rák Olivérrel egy teljes stáb munkáját végzi el a bemutató kapcsán. A színházi premierekhez hasonlóan a fellépőkön túl egy csomó más szempontra is ügyelni kell, például azon is ők hárman dolgoznak, hogy a kellékek meglegyenek, és a kifejezetten ehhez az előadáshoz tervezett és készült jelmezek ne csak a vállfán, de a színpadon is szépek legyenek, működjenek. “Úgy gondolom, az első két darab óta sokat fejlődtünk mind a szervezést, mind a szakmai oldalt, mind akár a színészi játékot tekintve” - fűzi hozzá Bánkyné Perjés Beatrix.
S miről fog szólni a mostani darab? “Régóta szerettem volna a PTE-re is jellemző nemzetközi légkört a színpadon megjeleníteni. Arra gondoltam, hogy felkutatom azokat az itt tanuló külföldi hallgatókat, akik hazájuk autentikus táncait elő tudják adni. Be kellett látnom, hogy ez azért nehezen lett volna kivitelezhető, főleg mert a Táncoló Egyetem kurzusain kívül nincs hivatalos táncoktatás a PTE-n, s bár e kurzusokon sok a külföldi, inkább ők is valami újat akarnak tanulni. Így más tervre volt szükség, mégpedig olyasmire, amivel a Táncegyüttes szerteágazó, különböző kultúrákhoz kötődő tánctudását is meg tudjuk csillogtatni. Eredetileg a bolygónk pusztulását okozó globális folyamatokat gondoltam táncokkal bemutatni, de ez túl sokkoló lett volna. Szuhán-Glass Beáta kolléganőm viszont továbbgondolta az alapötletemet, és meggyőzött arról, hogy ha már körbejárjuk a világot, miért ne lehetnénk vidámak? A végső sztorit ő álmodta meg:
voltaképpen egy szerelmi történetről van szó, melyben egy milliomos fia keresi párját széles e világon, útját jó- és rosszakarók, illetve időbeli és pénzbeli akadályok nehezítik.
Bejárja Kubát, Franciaországot, Magyarországot, Törökországot, Indiát, Oroszországot, Argentínát, és Takamaka szigetét (a három közül azt, ami a Seychelle-szigetek része - a szerk.). Annyit még elárulok, hogy a fiút egy Kínában látott látomás segíti majd ahhoz, hogy megtalálja igaz szerelmét.”
Hűen az eddigi darabokhoz és a történethez is illeszkedve a zene igencsak sokféle lesz: a népzenétől a ma közkedvelt modern számokig terjed a paletta. A jelmezeket is a tradicionális népviseletekhez igyekeztek rendelni, így a száritól a fűszoknyáig sokféle viselet lesz látható.
Jegyet venni az ismert jegyirodákban lehet, de jobb, ha az érdeklődők igyekeznek, mert ahogy Bánkyné Perjés Beatrix megjegyzi: “Szépen fogynak a jegyek, talán a legolcsóbbak mennek a legkevésbé.”
Jegyek: Zsolnay Negyed Infopontok, Kodály Központ jegypénztár, Művészetek és Irodalom Háza, Cella Septichora Látogatóközpont, Jegymester pécsi pénztárai, http://www.jegymester.hu/hun/Event/38009750/Aso-kapa-es-a-nagykaland
További infó: http://tancegyuttes.pte.hu/asokapaesanagykaland