close
CímlapKultúraArab éjszaka

Arab éjszaka

Schimmelpfennig, Janus Egyetemi Színház, jesz, PTE, Tárnoki Márk
2020. október 12.1038Megtekintés

 

Tárnoki Márk 2019-ben végzett a Színház és Filmművészeti Egyetemen rendezőként Ascher Tamás osztályában, azóta szabadúszóként dolgozik, két-háromhavonta új városban dolgozik, előfordult a közelmúltban Budapesten, Nagyváradon, Győrben, október 11-én mutatták be a Janus Egyetemi Színházban Roland Schimmelpfennig: Arab éjszaka c. utolsó rendezését

Honnan jött a bemutató ötlete?
Nemrég ismerem a szerzőt, a karantén időszaka alatt bőven jutott időm darabokat olvasni. Ebben az időben került a látóterembe Schimmelpfennig, ez a kortárs német szerző. Még nem láttam egyetlen darabját sem bemutatva, bár sokat játszották az elmúlt tizenöt évben az Arab éjszakát. Rögtön beleszerettem, annyira modern és szellemes. A tartalmát közelinek és fontosnak éreztem. Rögtön javasoltam, hogy a JESZ-ben mutassuk be.

Kinek szól ez az előadás?
Nincs konkrét célközönség. A szereplők városi emberek, egy tömbházban egymás mellett élnek. Mind megakadtak a saját életükben. Aki életkörülményei miatt közel áll a szereplőkhöz, az biztosan megszólítva érzi majd magát. Az Arab éjszaka tud szólni magányról, az élet apró, összeadódó nehézségeiről, így eléggé széles nézői réteget szólíthat meg. A történet szereplői fiatalok és fiatal felnőttek, a színészeink is vagy egyetemisták vagy pár éve végzett fiatalok.

A darab az álom és a valóság határán játszódik. Egy lakótelep, éjszaka van és öt ember sorsát követjük némi bakugrásokkal. Az egyikük mindent elfelejt, valaki beszorul egy liftbe…
(nevet) Ezzel operál a darab. Realista környezetben indul a történet, amely egyetlen éjszakának a története. Mégis ahogy haladnak előre a jelenetek, egyre vadabbá válik az egész, egyre jobban beindul a szerző fantáziája. A lakótelepről egy sivatagba kerülnek a szereplők, egy beduin sátorba vagy egy konyakos üveg fenekére. Beindul az álom. A panelház térben és időben is kitágul. A szereplők szorongásai, frusztrációi is elhatalmasodnak, kiteljesednek. Schimmelpfennig darabjának egyik nagy erénye, hogy a fikcióval és a mesével egyaránt szépen játszik.

Milyen volt a próbafolyamat?
A találkozások nagyon érdekesek voltak. Az öt színász közül kettővel dolgoztam csak - György Zolival és Nagy Henrikkel -, a többiekkel jó találkozás volt (Hollósi Orsolya, Balog Zita Mária, Czéh Dániel). Nehéz a feladat, a darab formája komoly kihívás elé állítja a színészeket. A gyorsan váltakozó szöveg hatalmas összmunkát igényel a társulattól, ez már-már egy cirkuszi mutatvány, hogy elmondják öten ezt a szöveget, és akkor még nem is csináltak semmit.

Mennyire statikus az előadás?
A darab önmagában talán statikusnak mondható, nálam a szereplők nem érnek egymáshoz. Ki-ki a saját kalickájának a térben marad, de komoly fizikai tevékenységet végeznek, zenélnek is közben, sok felé kell a figyelmet fókuszálni.

Roland Schimmelpfennig: Arab éjszaka
(fordította: Perczel Enikő)

Színészek: György Zoltán Dávid, Hollósi Orsolya, Balog Zita Mária, Czéh Dániel, Nagy Henrik
Asszisztens: Somogyi Bianka
Látvány: Kuti Letícia
Műszak: Tolnay Donát, Horváth Nándor
Rendezte: Tárnoki Márk
Bemutató: 2020. október 11.

Balogh Robert

Balogh Robert

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni