close
CímlapKultúraTradíciók és kortárs koreai ZENe

Tradíciók és kortárs koreai ZENe

2022. március 10.

Az év első Zenélő Egyeteme, a szokásos Szeneses, babzsákos hangulatban indult március 3. és 4. között. Több tradicionális koreai, főleg ütős hangszert próbálhattak ki a hallgatók, köztük olyanokat, amiket Koreában régen katonai menetelő zenéhez is használtak. (A hangszereket egyébként maga In Suk Jin, a Koreai Kulturális Központ igazgatója és munkatársai szállították Pécsre, a Nemzetközi Igazgatóságra! - a szerk.) Zenét is hallgattunk, sőt, Paszabi Ágnes vendégoktató még két dalt is megtanított a hallgatóknak.

A kurzus maga kétnapos volt, én pénteken “in medias res” merültem el a koreai zene világában.  Paszabi Ágnes a Koreai Kulturális Központ gayageum tanára volt a vendégelőadó,

a gayageum talán leegyszerűsítve olyan mint egy gigantikus citera és hárfa keveréke, csak sokkal menőbb, mint ahogy most le tudom írni nektek.

A hallgatók a nap végén ki is próbálhatták. 

gayangeum hangszer a PTE-n

“Koreai zenével körülbelül nyolc-kilenc éve találkoztam, mikor elkezdtem táncra járni a Tudásközpontba. Megfogtak a népdalok, például az Arirang. Igazából ekkor kezdett el érdekelni a koreai zene, és jelentkeztem egy tanfolyamra. A többi már történelem. Az, hogy mindebből kurzus szülessen a ZEN keretei között, Beck Zoli ötlete volt. A Pécsi Tudományegyetem kapcsolatban áll a Koreai Kulturális Központtal, akik végül engem kértek fel, gondolom azért, mert én tanítok  gayageum-on és magyarul is tudok. Ahogy a kurzus címe is mutatja én elsősorban a hagyományos oldalról tudom megközelíteni a koreai zenét, és azt mutatom be, hogy

a tradicionális műfajoktól, hogyan jutunk el a K-pop-ig, illetve kik és milyen módon emelték be ezeket a népzenei motívumokat saját produkcióikba”

- mesélte Paszabi Ágnes, a kurzus meghívott előadója. 

A koreai zeneelmélet alapjait, társadalmi térben és történelemben kontextusba helyezett világát ismerhettük meg. Milyen hatással van az idol kultusz és a kiadói terjeszkedési akarat által jobban át láthatjuk a K-pop logikáját és az idoljaik viselkedését. 

 „Már több mint 10 éve hallgatok K poppot és 2016 óta foglalkozom a koreai kultúrával részletesebben, így nagyon megörültem, amikor megláttam ezt a kurzust és el is döntöttem, ha törik, ha szakad, én részt veszek rajta. Nehéz lenne kiemelni, hogy mi tetszett a legjobban. Tetszett, hogy az előadó nemcsak elmagyarázta a dolgokat, hanem szemléltette is, például az első órán

hagyományos koreai ruhában jelent meg, és azt is megmutatta, hogyan működnek a hangszerek, minket is bevonva az órába.

Kifejezéseket, dalokat, alapritmust tanított meg nekünk. Nagyon örültem annak, hogy ennyire lelkesen állt az egészhez: látszott, hogy szereti, amit csinál, ért is hozzá és nekünk is érthetően adja át a tudását. A hangszereket nem próbáltam ki, inkább csak messziről csodáltam” - kommentálta a kurzust Parag Judit, a PTE BTK osztatlan tanárszakos hallgatója.

Talán pont emiatt, nem is lenne sok értelme itt szárazon le írogatnom azokat a dolgokat, amiket, nekünk interaktívan adtak át, a legjobb lenne, ha aki tud megpróbálna részt venni a következő eseményeken,

mert a ZEN-en talán a legmeghatározóbb maga az élmény.

Selyemhúrok bűvkörében - interjú Park Minji gayageum művésszel »

Rónoki Bertalan

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni