close
Címlap4. Minőségi oktatás„A lámpalázat nem megszüntetni kell, hanem megszelídíteni”

„A lámpalázat nem megszüntetni kell, hanem megszelídíteni”

4. Minőségi oktatás
2024. április 25.

Unatkozom. Fülledt meleg van a teremben. A kivetítőn szereplő diákon olvasható szöveg óceánjában már réges-rég odavesztem. Az előadót már rég nem hallom, csak a projektor hangját, ami olyan hangot ad ki, mintha „felszállni” készülne. Biztos volt már sokaknak hasonló tapasztalata. A PTE Karrier Iroda szervezésében április 24-én egy olyan előadáson vehettek részt az érdeklődők a Tudásközpontban, melyen Györffy Kinga retorikai-storytelling tanácsadó és tréner, egyetemi oktató és kutató azt taglalta, hogyan ne legyen unalmas az előadásunk.

Nem tudok odafigyelni. Vajon milyen receptet próbáljak ki? Ki lájkolta a legutóbbi poszomat? Elküldök gyorsan pár e-mailt. Úgy hallom, az előadó kérdezett valamit, de mit? Infobezitás. Információ + obezitás szóösszetételből ered. Ez az új fogalom az információ-túlterhelést jelenti. Naponta több, mint 200 milliárd e-mailt küld a Föld lakossága. Naponta! Györffy Kinga úgy tartja, hogy ez az információáradat terheli az agyunkat, így folyamatosan roncsolódik a figyelmi készségünk. 

„A figyelmi válság korát éljük” - emelte ki.

Kevesebb, mint 50 másodperc. Az előadó által említett kutatásból kiderült, hogy ennyi ideig tudnak figyelni a magyar egyetemisták egyhuzamban. Az aktív figyelmi teljesítményük 50 másodperc. Ezzel szemben a ‘80-as években ez a mutató 30 perc volt, majd a ‘90-es években csökkent 18 percre. Vajon hogyan tudjuk fenntartani az aktív figyelmet egy előadás során? Miben különböznek a szuper előadók az unalmas előadóktól? Györffy Kinga szerint erre a kérdésre igen egyszerű a válasz: „a szuper előadók mesterien játszanak a saját és a hallgatóság érzéseivel.

Megnyitom a PowerPointot, vagy inkább Prezit használjak? Miről is kéne beszélnem? Ezt a diát megcsináltam, de itt mit mondjak? Vagy először írjak egy scriptet? Hol is kezdjem? Az tréner szerint az előadásnak négy szaka létezik:

  1. Rákészülés

  2. Szelektálás, felépítés

  3. Memorizálás

  4. Előadásmód

Az I. pontnál vagyis a rákészülés szakaszában három igen fontos kérdést kell megválaszolnunk: 

Ki a hallgatóságom? Mi az előadás célja? Mi az előadásom egymondatos üzenete?

Egy mondatban hogyan foglalom össze azt, amitől akár egy vagy két órás prezentációt is tudnék tartani? Györffy Kinga szerint 6 olyan elvet kell követnünk, amelyet érdemes alkalmaznunk: konkrétum megfogalmazása (az agy mindent gyűlöl, ami általános), képszerűség, kontraszt, melódia, radar alatt beépülő szó, egyszerűség. 

Az előadásunk felépítésénél fontos odafigyelnünk a bevezetésre és a befejezésre. Talán az első és utolsó 5–10 mondat a legfontosabb. A bevezetésben keltsük fel a figyelmet, alakítsunk ki egyfajta bizalmat a közönséggel és készítsük elő a témát. A tréner szerint 

érdemes az érzelmi csúcsponton befejezni az előadást.

De szép az a kismadár a fán! Szívesebben lennék kint, mintsem egy monoton előadást hallgatni! Mindjárt elaltat ez az előadás. 50 másodperc. Hogyan tudja egy előadó fenntartani a figyelmet, ha csak 50 másodpercig tudnak rá figyelni? Györffy Kinga szerint, váltásokból kell felépíteni az előadást. Három típus létezik: szövegszintű, metakommunikációs (pl.: tempó, hangerő, gesztikulálás, szünet), technikai eszközök (pl.: flipchart, ppt) váltakozása.

Folyik rólam az izzadság. Hevesen ver a szívem. 100 emberrel nézek farkasszemet. Mindjárt elájulok. 

„A lámpalázoldás nem a színpadon kezdődik”

– emelte ki a tréner. A mozgás oldja a stresszt, ezért ajánlott, hogy mozogjunk egy kicsit a prezentáció előtt. Ez nemcsak a stresszt oldja, de a memorizálásban is segít, hiszen ez a módszer a leghatékonyabb. Nagyon fontos, hogy soha ne memorizáljunk teljes szövegeket, csak a gondolatíveket. 

Zsúfolt a terem. Hátul ülök. Alig hallok valamit. Nem látom az előadót. Hol áll? Merre keressem? A hasonló szintuáció elkerülése érdekében érdemes az előadónak a képzeletbeli színpad közepén elhelyezkednie. Györffy Kinga szerint a hang élénkítésének titka a kézmozdulatok használata. A hadarás ellenszere pedig a szemkontaktus, amely alkalmazása során három aspektusra kell odafigyelnünk. Fontos, hogy a teljes idő 90%-ában legyen szemkontaktus a közönséggel. Mindig egy valakivel létesítsünk szemkontaktust, továbbá ez kb. 10–15 másodpercig maradjon fent. 

Ha az említett a négy alappillér, szakasz alkalmazásával hozzuk létre előadásunkat, garantált a siker! 

Ha mélyebben érdekel a prezentációs technika, olvasd el Györffy Kinga könyveit! 
Könyv: Add elő magad (Györffy Kinga) (libri.hu)
Könyv: Szabadulás a sztorifóbiából (Györffy Kinga) (libri.hu)

Kovács-Csincsák Mercédesz

Kovács-Csincsák Mercédesz

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni