Innovációs díjat kapott a PTE a Dienes-játékok miatt. Büszkeségre két társasjáték ad okot: a reformpedagógus munkásságának jegyében ugyanis eddig az Erdők játéka és a Ki jut a várba? jelent meg.
Erdők játéka
Fenyőkből, tölgyekből és fűzfákból kell meghatározott játékszabályok szerint erdőt alkotnunk. A doboz kilencféle játékot tartalmaz, vagyis ugyanazt az eszközkészletet különböző feladatok megoldásához lehet használni. Kooperatív játékról van szó, a játékosok leginkább a feladattal kell, hogy megbirkózzanak, illetve az idő az ellenfelük. Azt gondolom, hogy bár adja magát az egyszemélyes játékmód is (a játékszabály például egyenesen egyesszám második személyben szól a játékoshoz), jobb, ha van mellettünk olyan, aki képes ellenőrizni azt, jól teljesítünk-e, nem értünk-e félre valamit. Az összes játékmód közül a kilences ragadta meg a figyelmem a legjobban, mely az
“Erdők, amelyekben nincsenek fák”
névre hallgat. Itt egy 3X3-as négyzetben kell kirakni a fákat úgy, hogy a sorok és az oszlopok felénk eső oldalain minden egyes fafajtából nulla (vagy három vagy hat) legyen - ha jól sikerült kirakni a formációt, akkor a papríháromszögek másik oldalán lévő fákra is igaz lesz ugyanez az állítás. Aki jártas a matematikában, az a fentiekből rájöhetett: valójában egy ún. bűvös négyzetet kell kiraknunk, ez a feladat.
Ki jut a várba?
Cuki grafika jellemzi a másik innovációs díjjal elismert társasjátékot: galócák és egyéb gombák, vadvirágok és aranyvesszők övezik az utat a várba és az erdőbe. Utóbbi nem úticél, az úton elinduló vándorok végállomása ugyanis a vár kell, hogy legyen. Eddig ez egyszerűnek tűnik, de minden keresztútnál megakadhatnak a vándoraink: tulajdonságaik alapján útjelzők terelik őket, és így már korántsem biztos, hogy a várba jutnak. A játékhoz mellékelt szabályzatban van egy nehézségi szinteket is tartalmazó segédlet, mellyel fokozni tudjuk a kihívás mértékét. Ugyan ez is játszható egyszemélyes verzióban, e kapcsán sem ajánlom a magányos kalandozást: valaki jó, ha ellenőrzi, biztosan jól értjük-e az útjelzések által szabott utat.
Végül - Dienesre is utalva - hadd idézzem a Ki jut a várba? játékszabályát:
“Gondolkodni mindig érdemes!”
Korábbi írásaink ezekkel a játékokkal kapcsolatban:
Játékok a matematika-tanítás megújításáért
Egyéb cikkek más társasokról:
Hanabi
Pandemic
Valley of the Kings